perjantai 26. lokakuuta 2012

Kuinka opiskelijat tavoitetaan?

Päätin kirjoittaa tällä kertaa hiukan pohdiskelevan tekstin. Olen paljon miettinyt politiikkaa amk - opiskelijan näkökulmasta. Luonnollisesti yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa politiikka on näkyvämmin esillä kuin ammattikorkeakoulussa. Yliopistoilla on pitkän perinteet politiikkaan.

Tosiasia on kuitenkin se, että opiskelijoille kuuluvat opiskelijaetuudet, riippumatta siitä opiskeleeko yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa. Ne myös kiinnostavat opiskelijoita ja niistähän esimerkiksi Joensuun kaupunginvaltuustossa päätetään. On siis hyvä, jos siellä olisi tulevalla kaudella vahva opiskelijaedustus.

Omasta näkökulmastani tärkeimpia opiskelijaetuuksia ovat paikallisbussien ja uimahallien opiskelija-alennukset. Myöskin mahdollisuus käyttää kaupungin liikuntahalleja järkevään hintaan on tärkeä asia. Monille urheiluharrastukset ovat tärkeitä, mutta niiden harrastaminen voi olla kallista tilavuokrien takia.

Äänestäjän näkökulmasta ajateltuna monet opiskelijat varmasti haluavat äänestää ehdokasta, joka on samassa asemassa kuin he eli toista opiskelijaa. Joensuussa on hyvä tilanne sen suhteen, koska nuoria ehdokkaita on paljon tarjolla eri puolueiden listoilla. Kysymys kuuluukin, kuinka opiskelijat tavoitetaan?

Erilaiset kouluissa tapahtuvat vaalikampanjat ovat hyvä vaihtoehto. Esimerkiksi vaalipaneeleissa pääsee tutustumaan tarkasti ehdokkaiden ajatuksiin ja arvoihin. Paneelissa voi myös kysyä täsmentäviä kysymyksiä haluamiltaan ehdokkailta. Vaalipaneelissa esiintyminen kuitenkin vaatii ehdokkaalta jämäkkää esiintymistä yleisön edessä. Se ei sovi kaikille, koska jotkut voivat kokea sellaiset tilanteet liian jännittävinä tai jopa ahdistavina. Itse osallistuin tällä viikolla Pkky:n järjestämään vaalipaneeliin ja tykkäsin kovasti. Minulle esiintymistilanteet eivät ole hankalia, enkä ole jännittäjätyyppiä. Tietynlaista sanavalmiutta se ehdokkaalta vaatii, koska kysymyksiä ei tiedä etukäteen.

Maanantaisia tunnelmia torilta. Hanna-Kaisa Lähteen kanssa  ihanassa säässä  hohdetaan kilpaa auringon kanssa.
Olisi myös hyvä, jos puolueet pääsisivät joukolla kampanjoimaan kouluihin. Ihmiset voivat hakeutua itseään kiinnostavan puolueen edustajien kanssa juttelemaan. Myös puskaradio on tapa tulla tiedetyksi. Vaalien aika on kuitenkin melko lyhyt ja puskaradio hidas, eikä se välttämättä tavoita suurta joukkoa.

Ehdokkaita on niin paljon, että niistä on todella hankalaa lähteä karsimaan itselleen mieleistä henkilöä. Paras tapa tietenkin on, jos pääsee kasvotusten kohtaamaan ehdokkaita ja juttelemaan heidän kanssaan. Mielestäni siihen pitäisi antaa kaikille opiskelijoille mahdollisuus. Vaivattomin tapa on, että ehdokkaat tulevat suoraan oppilaitoksiin.

Nuoret tavoittaa myös sosiaalisen median kautta. Luulenpa, että lähes jokaisella nuorella ehdokkaalla on ainakin Facebookissa oma vaalisivu. Itsellänikin on Tanja Immonen Kunnallisvaaliehdokas 2012 -sivu. Tervetuloa liittymään sinne, jos haluat liittyä tukijoukkoihini. :)

Olen myös huomannut, että blogin kirjoittaminen on hyvä tapa saada ajatuksiaan esille. Olen saanut todella paljon palautetta tästä blogista ja se on kannustanut minua jatkamaan kirjoittamista. Olen aina rakastanut kirjoittamista, joten tämä on minulle tapa rentoutua. Pääsen purkamaan ajatuksiani ja myös kertomaan niitä jännittäviä tapahtumia, joita minulle on tapahtunut tuolla vaalikentillä. Blogissani on käynyt yli tuhat kävijää tähän mennessä eli jonkunlaisen ihmisjoukon olen tällä kirjoittamisellani saavuttanut. Ihanaa, jos jotkut vielä palaavat tänne lukemaan ajatuksiani.

Itse olen kampanjoinut erilaisissa vaalitapahtumissa torilla sekä viime torstaina Joensuun Prismalla. Olen myös jakanut vaaliesitteitäni ympäriinsä. Minua on vain harmittanut, etten ole päässyt kampanjoimaan omaan kouluuni "omieni keskelle", koska meille ei suotu sitä mahdollisuutta. Tässä siis parannusta vaativa asia seuraavia vaaleja ajatellen.

Vaalikampanjoinnin loppukiri on alkanut. Huomenna Vihreitä voi tulla moikkaamaan Joensuun torille. Itse olen siellä paikalla yhdestätoista alkaen. Tänään torilla oli jo hiukan kylmä seisoskella, joten huomenna varustaudun toppavaatteilla! Talvi alkaa selkeästi tehdä tuloaan. Nähdään huomenna!! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti