maanantai 1. lokakuuta 2012

Vaalipaniikki - pähkäilyä ehdokkuudesta ja vaaliteemoista

Kun asetuin ehdokkaaksi vannotin itseäni, että otan tämän todella rennosti, enkä stressaa mistään. Olisihan minun pitänyt itse itseni tuntien aavistaa, ettei se tule olemaan ihan noin helppoa. Olen esimerkiksi potenut huonoa omaatuntoa siitä, etten ole kohta viikkoon kirjoittanut blogia. :D

Nyt on hyvä hetki avata tänne viime aikojen tuntemuksia. Ihmiset ovat olleet positiivisesti yllättyneitä ehdokkuudestani. Olen saanut paljon kannustavaa palautetta ja ainakaan vielä kukaan ei ole sanonut mitään negatiivista. Yleisin kommentti on; "en tiennytkään, että olet poliittisesti valveutunut, mutta hieno juttu ja onnea vaaleihin!"

Aiemmin olen aina ajatellut, etten ole riittävän fiksu sanomaan asioista. Nyt olen kuitenkin tajunnut, että ei kukaan voi, eikä kenenkään tarvitse tietää kaikesta kaikkea. Olen asiantuntija siinä millaista on olla opiskelija ja käydä samalla töissä, millaista on olla alle kolmekymppinen, millaista on asua Joensuun keskustassa, millaista on asua Rantakylässä, millaista on asua Uimaharjussa. Agrologiopintojeni vuoksi minulla on kaiken lisäksi ammatillista tietämystä ja näkemystä maaseudusta.

Olen ollut myös huolissani siitä, etten osaa täysin ottaa kantaa esimerkiksi Joensuun taloudelliseen tilanteeseen tai palvelujen tilanteeseen. En tiedä, mistä voi ottaa rahaa minhinkin ja paljon missäkin on käytettävissä varoja. Toisaalta kukaan ei minulta välttämättä edes odota tällaista tietämystä! Tässä on ainakin todellinen oppimisen paikka.

Viralliset vaalikissani! Hauska tilanne meiltä kotoa. Kohta pahaa aavistamaton Minttu saa ketkun Eevin niskaansa. 
Aluksi pelkäsin, että minun vaaliteemani olisivat jotenkin tyhmempiä tai yksinkertaisempia kuin muiden, mutta onneksi kokeneemmat ehdokkaat ovat minua rauhoitelleet asiassa. Toisten vaaliteemat kuulostivat niin hienoilta ja aikaansaavilta. Itse halusin "vain" pelastaa vanhoja rakennuksia ja saada lisää harrastusmahdollisuuksia maaseudun nuorille. Mahdollisesti tyhjiksi jääneisiin kaupungin omistamiin rakennuksiin lähiasukkaille käyttöoikeuksia järkevää korvausta vastaan tai jopa ilmaiseksi. Ja jälleen kerran kun kirjoitin nämä ylös niin tajusin, että eihän nuo ole ollenkaan tyhmiä tavoitteita. Uskon, että kyseiset asiat ovat monille muillekin tärkeitä. Minä tahdon intohimoisesti saada aikaan positiivista muutosta!

Tästä tekstistä tuli aikamoinen avautuminen ja tilitys, mutta tämän blogin ajatuksenahan on kerrata omia tuntemuksiaan täysin uuden asian äärellä.

Tänään on vielä tiedossa mukavia vaaleihin liittyviä juttuja! Kansanedustaja Jani Toivola tulee iltapäivällä puhumaan Ravintola Jokelaan Punkkua ja Politiikkaa - tapahtumaan. Sitä minä menen katsomaan ja otan kameran mukaan. Jospa vaikka saisin räpsäistyä vähän todistusaineistoa seuraavaa blogipäivitystäni varten. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti